Skeeleren over de oudste dijk van Nederland, de Westfriese Omringdijk. Een bijzondere ervaring! Jij kunt dit meemaken op zondag 1 juli 2018. Op die dag organiseert IJs- en Skeelervereniging Radboud uit Medemblik voor de negende keer de peloton skeelertocht van 126 en 60 km over de monumentale Westfriese Omringdijk. Ga jij de uitdaging aan?
De skeelertocht
De skeelertocht is eigenlijk bezig met zijn tweede leven. Jaren terug heeft een andere club vrijwilligers de tocht ook diverse keren georganiseerd. Door een te kort aan vrijwilligers en sponsoren is dit toen gestopt. Omdat de Westfriese Omringdijk door de provincie Noor-Holland werd uitgekozen als één van de monumentale iconen in de regio waar meer aandacht aan werd besteed is de skeelervereniging uit Medemblik gevraagd om de tocht nieuw leven in te blazen. De Westfriese Omringdijk Skeelertocht wordt georganiseerd door vijf enthousiaste bestuursleden. Alle bestuursleden zijn vanaf de eerste editie betrokken bij het evenement. De skeelertocht krijgt ieder jaar meer bekendheid in het land. Het deelnemersaantal groeit nog steeds. De eerste editie deden er 24 mensen mee en in 2017 bij de afgelopen editie waren dat er ruim 80. Ook zijn er veel vrijwilligers betrokken bij de tocht. De tocht wordt begeleid door een geluidswagen, voorfietsers, een wagen van het rode kruis en alle kruispunten worden afgezet door gecertificeerde verkeersregelaars. Ook worden de deelnemers volledig in de spreekwoordelijke watten gelegd op het gebied van eten en drinken. Bij iedere post kan men genieten van een broodje, fruit, limonade, soep, thee, koffie etc. En bij terugkomst is er voor iedereen een broodje hamburger, een kom soep en natuurlijk een verdiende medaille. Iedere editie is bijzonder en het is een tocht die je een keer moet rijden!
De route
De tocht gaat langs de IJsselmeerdijk vanaf Medemblik naar Enkhuizen en vervolgens richting Hoorn. Tussen Enkhuizen en Hoorn voert de tocht de inliners over prachtig glad asfalt met een prachtig uitzicht over het IJsselmeer. Op dit stuk is ook de eerste stop gepland. Na de eerste stop gaan de deelnemers aan de 60 kilometer hun eigen weg vervolgen. Via Blokker en Zwaagdijk gaan zij weer terug naar de skeelerbaan in Medemblik. Na de eerste stop gaan de deelnemers aan de 126 kilometer tocht verder via Hoorn en door tot vlak voor Schardam, waar er richting het westen wordt afgebogen, het IJsselmeer verlaten en verder gaan over de inlandse dijk via Scharwoude, Oudendijk en Avenhorn richting Ursem, waar de tweede stop is gepland . Na deze stop wordt de tocht vervolgd richting Alkmaar waar dwars door de stad heen gereden wordt. Vervolgens komt het peloton via Koedijk en Schoorldam bij Krabbendam aan en wordt voor de derde maal gestopt. Richting Kolhorn volgt een lange slingerende dijk waar het asfalt de afgelopen jaren sterk verbeter is. Na een vierde stop wordt er koers gezet richting Medemblik waar de rijders warm onthaalt zullen worden.
Kijk op www.westfrieseomringdijkskeelertocht.nl voor meer informatie en aanmelden!
Achtergrondinformatie over het ontstaan van de Westfriese Omringdijk
West-Friesland kent een lange traditie van dijken bouwen om gebieden droog of juist nat te houden. Dit gebeurde al in het begin van de 10e eeuw. Door de langzame maar gestage stijging van het water in de zee en rivieren was er meer algehele structuur nodig om alle gebieden droog te houden en om de bewoners te voeden en te laten wonen in het gebied. De eerste gestructureerde dijkjes tussen behoorlijk aantal opgehoogde stukken grond, de algemeen bekende terpen, verschenen toen in het gebied. Zo ontstond uiteindelijk het grote meerstelsel bij Texel en Vlieland, – wat uiteindelijk de Waddenzee zou worden -, en liep het eerste gedeelte onder van de Wieringermeer. Maar ook de al bekende watergebieden in Waterland werden een stuk groter. De Westfriezen begonnen steeds betere dijken te bouwen. Dat voorkwam evengoed niet dat de rivier ’t Vlie, die West-Friesland en Friesland qua land al scheidde, land innam en zo de Zuiderzee deed ontstaan. In het begin van de 16e eeuw kwamen de dijken vaster op hun huidige plaats te liggen, doordat men de dijken ging verstevigen en hoger maken. Pas in de 20e eeuw met de komst van de Afsluitdijk had het zeewater geen greep meer op de Omringdijk, maar het betekende tevens dat de Omringdijk z’n zeewerende functie verloor. Toch wordt het dijkstelsel altijd nog onderhouden als een zeeweringsdijkstelsel.