woensdag 24 april 2024
spot_img

Andijk is jonge, ambitieuze regisseur rijker

Tenminste, bijna! Dit jaar gaat de in Andijk opgegroeide Matthijs Sluijs afstuderen als regisseur van de Nederlandse Filmacademie met de film ‘Merhamet’.

“Wij gaan afstuderen van de Nederlandse Filmacademie in samenwerking met omroep Human. Mijn afstudeerfilm ‘Merhamet’ zal gaan over het thema moederschap en de vraag hoe een moeder vanuit onvoorwaardelijke liefde een kind kan loslaten. De opnames zijn begonnen in januari en de film zal in juli 2023 in première gaan.”

Wie is Matthijs
Matthijs werd geboren in 1999 in Polen. Op jonge leeftijd werd hij geadopteerd en verhuisde hij naar Andijk. Vlak voor kerst 2000 was hij ineens ‘een Andijker’. Hij groeide op in een warm gezin, dat later ook twee andere jongens adopteerde uit Polen. Matthijs groeide op samen met Oscar en Patrick en hoewel ze veel ‘roots’ delen staan ze allemaal heel anders in het leven. “Wie je bent is een combinatie van dna, gebeurtenissen en beleving en nog zoveel meer.”

Filmacademie
Matthijs kwam als tiener van 15-16 jaar met het idee om naar de filmacademie te willen. Via het Mediacollege en vele boeken over praktische vaardigheden, vaktermen en bijvoorbeeld camerastandpunten wist hij snel zeker: dit is wat ik wil doen. “De films die ik wil maken hebben veelal te maken met mijn nieuwsgierigheid naar familiebanden en menselijke conflicten. Een verhaal vangen in een reeks van beelden en geluiden. ” Matthijs vertelt: “Al van jongs af aan ben ik erg bezig met het waarom van menselijk handelen. Waarom doen mensen wat ze doen? Nu heb ik een manier gevonden om deze nieuwsgierigheid om te zetten in beelden en het te kunnen delen met anderen. Deze relaties tussen mensen en hun handelen zijn wel terugkerende thema’s.”

Noodzaak
De afstudeerfilm ‘Merhamet’ zal een intiem, sociaal-realistisch portret worden binnen de context van een Turks gastarbeidersgezin in de jaren ’80. “We voelen de noodzaak om deze film nu te maken omdat er geen films bestaan die zich afspelen binnen een Turks gastarbeidersgezin. Met deze film willen we laten zien hoe emotioneel complex het loslaten van een kind kan zijn.”

Beroemdheid
“Mijn keus films te regisseren heeft niks te maken met een hang naar beroemdheid of bekendheid voor mijn persoon. Dan was ik wel romantische comedy’s (romcoms) gaan maken. Ik wil juist dicht bij mezelf blijven en de aandacht vestigen op onderwerpen die ik belangrijk vind. Die verhalen wil ik in een beeldende vorm vertellen, zoals ik het zie.”

Meer bekendheid
Naast alle voorbereiding voor de daadwerkelijke film zijn we daarnaast ook bezig met een crowdfunding voor de film, omdat we een deel van de financiering zelf moeten binnenhalen. Dit artikel is vooral bedoeld om aandacht te vragen voor de film, omdat de inhoud een verhaal vertelt dat ook belangrijk is voor Andijkers. Maar wie een financiële bijdrage wil leveren bedank ik bij deze alvast heel hartelijk voor zijn steun!

Op de hoogte blijven
Via de link https://bit.ly/Merhamet-1 kunt u meer lezen over Matthijs en de film Merhamet. Ook kunt u daar meer lezen over hoe ver ze zijn en wanneer de film in de regio te zien zal zijn.

 

Merhamet: Hoe kan een moeder vanuit onvoorwaardelijke liefde een kind loslaten?

Het verhaal in het kort
Winter 1982. Mine (40), een Turkse moeder, leeft met een stil verdriet: haar zwangere dochter Aysegül (16) vertrekt met haar aanstaande man vanuit Rotterdam naar Turkije. Op de dag van de bruiloft moet Mine afscheid nemen van haar dochter. Ondanks dat Aysegül met haar aanstaande man wil trouwen, beangstigt het haar dat ze moeder wordt en dat ze door te trouwen haar jeugd achter zich moet laten. Het belang van de bruiloft is groot, ze dreigt anders verstoten te worden als ongetrouwde zwangere vrouw binnen de Turkse gemeenschap. In het holst van de nacht staat Mine verzonken in gedachten bij het keukenraam te roken. De bruiloft is vandaag. De slapeloze Aysegül zoekt midden in de nacht de confrontatie met haar moeder op terwijl ze eigenlijk op zoek is naar troost.

Ze zou het liefst nog onder de vleugels van haar moeder willen schuilen. Terwijl de voorbereidingen voor de bruiloft doorgaan slagen zowel moeder als dochter er niet in om goed afscheid van elkaar te nemen. Bij de kapsalon houdt Aysegül zich groot over haar aanstaande leven in Turkije. Ze schept op over het grote huis in Turkije en de Mercedes waarin haar aanstaande man rijdt, terwijl haar vriendinnetjes aandachtig luisteren. Ze is tenslotte hun voorbeeld. Wat haar vriendinnen niet opvalt is dat ze steeds de goedkeurende blik van haar moeder opzoekt in de spiegel. Gedurende de dag wordt Mine geconfronteerd met het gevoel gefaald te hebben als moeder omdat ze de beslissing heeft genomen dat haar dochter nu moet trouwen. Ze stelt het daadwerkelijke afscheid zo lang mogelijk uit tot haar dochter wordt opgehaald. Een onomkeerbaar afscheid en het gevoel gefaald te hebben maken dat Mine haar dochter al vechtend tegen de tranen moet loslaten.

ADVERTEREN
in de Andijker?

klik hier voor INFO

Meest gelezen laatste 7 dagen