Onbegrijpelijke plannen circuleren rond: er is bedacht dat bus 132 drie haltes moet inleveren. De dorpskern laat men voortaan links liggen, en de Andijkers komen daarmee in de kou te staan. Inge Westerveld laat het er niet bij zitten en is een petitie gestart.
Terug naar Hoekweg
Al jaren rijdt bus 132 tussen station Hoorn en de Gedeputeerde Laanweg in Andijk. Op de rotonde keert de bus en wordt de route vice versa gereden. Vanaf de Gedeputeerde Laanweg gezien is de eerste halte bij de Sorgh-vliet. Dit is verreweg de drukste halte, want deze ligt bij de dorpskern, het winkelcentrum en het verzorgingshuis. De volgende halte is dan de Kleingouw. Ook een belangrijke halte, omdat dit nabij een huisartsenpraktijk is en tevens bezoekers voor de sporthal en het zwembad aflevert en ophaalt. Tenslotte ligt aan de rand van het dorp de halte Hoekweg.
Wat zijn nu de plannen: Connexxion wil de haltes Gedeputeerde Laanweg, Sorghvliet en de Kleingouw laten vervallen. Daarmee zou de halte aan de Hoekweg de eerste halte zijn om op de bus te kunnen stappen. Andersom is het uiteraard de eindhalte.
Jeugd en ouderen
Andijk is een lintdorp dat d.m.v. lange wegen met de omringende dorpen is verbonden. Middelbare scholieren moeten deze afstanden vaak op de fiets afleggen, maar ze moeten ook de mogelijkheid hebben om met de bus te kunnen gaan als de weersomstandigheden daar om vragen. Naar Hoorn is een behoorlijke afstand om te overbruggen. Dit geldt ook voor de oudere medemens uit het dorp. Bus 132 biedt hen thans nog een frequente en comfortabele verbinding naar de grote stad, maar met de nieuwe plannen levert dit een grote verandering op. Vanuit de dorpskern gezien is halte Hoekweg namelijk zo’n 2 km verderop, en voor veel mensen is deze afstand lastig te overbruggen. Voor iemand met een chronische aandoening die moeilijk kan lopen, is deze halte te ver weg. Ook andersom levert het obstakels op: studenten die vanuit Hoorn komen stagneren bij de Hoekweg en moeten vanaf daar met weekendtassen gaan sjouwen. Bovendien komt er een ruimere marge in de frequentie, dus kostbare tijd wordt daarmee van het samen thuis zijn gestolen.
Alternatief
Wat biedt Connexxion als alternatief? Een geheel nieuwe lijn, de 138, die vanaf de Middenweg naar station Bovenkarspel zal rijden.
Wil men toch nog een busverbinding met Hoorn hebben dan krijgt men te maken met een opsplitsing van de huidige lijn: bus 132 én bus 131. Deze laatste lijn rijdt maandag t/m zaterdag, één keer per uur en de route wijkt enigszins af. Dit geldt nog sterker voor de zondag en in de avonduren, dan wordt maar een deel van het traject gereden, namelijk Hoorn – Zwaag Dijkgraaf.
Bus 132 gaat ook 1x per uur rijden, maar dan op alle dagen. En de eindhalte zal dus de Hoekweg worden.
Het is duidelijk dat de frequentie met deze nieuwe plannen behoorlijk wordt aangetast. Het betekent volgens de dienstregeling dat de bus twee uur later pas dezelfde halte aandoet. Dat is ondoenlijk en geen reëel alternatief.
Uiteraard is er dan nog buurtbus 438. Deze kan iemand bijvoorbeeld naar het station in Bovenkarspel brengen. Maar zoals bekend is er een beperkt aantal plaatsen.
Petitie
Voor zover bekend is er geen overleg geweest met bewoners van Andijk, bijvoorbeeld in de vorm van een inloopavond, of met een dorpsraad. Meedenken, laat staan mee beslissen wordt de Andijkers ontnomen. Het is mede om deze reden dat Inge Westerveld een petitie is gestart.
Inge voorziet grote problemen in onze vervoersbehoefte met het inkorten van buslijn 132. Het zal de ouderen in het dorp isoleren als deze groep niet binnen loopafstand bij een halte kan komen. De jeugd die de rechtstreekse busverbinding naar Hoorn neemt moet zich naar de Hoekweg verplaatsen waar de bus om het uur komt. Is het nog haalbaar om op tijd op school te komen?
Op maandagmiddag 5 februari ging de petitie voor het behoud van de drie haltes, of tenminste halte Sorghvliet, de lucht in. 24 uur later waren er al 330 handtekeningen. De petitie is online te vinden op ‘Petities.nl Daar vind je ‘Behoud de bushalte Sorghvliet in Andijk’. De petitie staat nog tot begin juni online.
De nieuwe dienstregeling met alle genoemde veranderingen staat gepland op 21 juli 2024.