donderdag 13 juni 2024
spot_img

Frits Muller maakt oude roestbak weer tot plaatje.

Altijd al had hij ‘liefde’ voor bijzondere auto’s. Een beetje een mal model, of met iets gek. Maar als jonge jongen had hij nog niet de financiën om ook echt iets bijzonders te kopen om aan te knutselen. Inmiddels heeft Frits (71) al heel wat bijzondere auto’s onder handen genomen en er staat alweer een rijtje nieuwe te wachten op zijn aandacht.

“Deze rode MGB uit 1978 heb ik zo’n drie jaar geleden gekocht. Via via kwam ik hem op het spoor. Een gouden ‘garagevondst’ kun je dat wel noemen. De auto was er niet best aan toe. Maar dat vond ik geen probleem. Dat is juist wat ik leuk vind. Het knutselen aan zo’n karretje totdat alles weer werkt en hij er weer beeldschoon uitziet!”

Alles opnieuw
“Het interieur was gescheurd. De remmen stonden vast. De motor was kapot. Alle leidingen moesten doorgespoeld en allerlei onderdelen vernieuwd. Het verchromen moest opnieuw gedaan worden en het nodige plaatwerk aangepakt,” begint Frits te vertellen over de MGB. “Maar als je het karretje dan nu ziet, dan geniet ik daarvan. De details maken alles af. Op de front zit bijvoorbeeld een oud ANWB plaatje dat ik nog van mijn vader kreeg. Die heeft daar een schitterende plek gekregen. Zo is de muziek -die klinkt uit het werkend cassettedeck- ook echt een aanvulling.”

De rode MGB uit 1978 was een gouden ‘garagevondst’.

Handige handjes
Frits heeft jaren gewerkt als directeur bij een bedrijf dat o.a. plaatwerk deed. Daarnaast heeft hij gewerkt als vliegtuigbankwerker. “Toch is het belangrijkste het inzicht, de handigheid en het zien van de logica achter zo’n auto. Daarbij maak ik ook gebruik van oude documentatie als die nog te vinden is en soms maak ik digitale foto’s van onderdelen die ik uit elkaar haal. Maar de opbouw van elke auto kent een bepaalde logica en als je die doorziet zoals ik dat doe, dan krijg je alles wel weer werkend en in elkaar!”

Van alles op stapel
De MGB op de foto is niet de enige auto die Fits onder handen heeft genomen en zeker ook niet de laatste. “Ik heb o.a. een Jaguar XJ6 gerestaureerd en mijn eerst volgende opknapper wordt een Porsche 944 (1978) . Die staat nu bij de spuiter, want dat is één van de weinig dingen die ik wél uitbesteed. Na de Porsche staat er alweer een Daimler klaar om aangepakt te worden. Vervelen hoef ik me voorlopig niet”.

ADVERTEREN
in de Andijker?

klik hier voor INFO

Meest gelezen laatste 7 dagen