Leren is leuk
Op een school waar je je prettig voelt, als leerling en als ouder, leer je het beste leren. Daar heb je je hele leven wat aan. Want als leren leuk is, waarom zou je er dan ooit mee stoppen?! We hopen dat de verhalen van de diverse scholen jullie een beetje inzicht geven in wat er te kiezen valt.
Ga naar de schoolwebsite als u specifieke vragen heeft over leerplannen, kennismakingsmogelijkheden of inschrijving.
“Het is belangrijk om de cognitieve vaardigheden, zoals rekenen, taal en lezen degelijk aan te bieden. De instructie, ondersteuning en interactie met de leerlingen is erop gericht een zo goed mogelijke basis te leggen. Daarnaast vinden wij het belangrijk om een brede ontwikkeling aan te bieden en kinderen te leren zelf naar informatie op zoek te gaan. Aandacht voor kunstzinnige oriëntatie speelt ook een belangrijke rol bij de brede ontwikkeling: creativiteit, fantasie en expressie draagt bij aan de totale ontwikkeling, het welbevinden en het zelfvertrouwen van een kind, ” begint Linda Blok haar verhaal.
Linda is de directrice van de Bangert, een school waar ca. 125 leerlingen en een heel team van veel juffen -én gelukkig ook meesters- elke dag werken in 6 groepen. “Sociale veiligheid is belangrijk, je moet je veilig en prettig voelen bij ons op school. Dat komt de algehele ontwikkeling van kinderen ten goede.”
Hoofd-handen-hart
“Je goed voelen, je ergens voor inzetten, plezier beleven aan iets nieuws, uitdagingen aangaan en zelfs opzoeken. Daar zetten we ons voor in. Alle kinderen zijn anders en ze moeten de kans krijgen zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Daarom hebben wij een Maak-Lokaal waar diverse hoeken zijn ingericht om onderzoek te kunnen doen , creatief bezig te zijn en waar programmeren een plek heeft.”
Digital leader
“Klaarstomen voor de toekomst betekent ook klaar zijn voor de digitale wereld. Kennis van- en kunnen werken met computers en robots wordt bij ons onder andere aangeboden met de Bee Bots en de Fable. Dit zijn robots die geprogrammeerd kunnen worden om taken uit te voeren. Dat leren de kinderen zelf te doen. Wij werken ook met ‘Digital leaders’. Per klas konden (midden en bovenbouw)leerlingen solliciteren naar deze ‘functie’ waarbij zij opgeleid worden om hun digitale kennis in te zetten om andere kinderen, maar ook leerkrachten te ondersteunen.”
Middag thema’s
Kernvakken zoals rekenen, lezen en taal worden veelal in de ochtend klassikaal of groepsoverstijgend gegeven. De middagen zijn vooral ingericht met de thema activiteiten, waar Wereld oriënterende vakken aan bod komen. Er wordt gewerkt met een driejarige cyclus van brede thema’s zodat elke groep op zijn eigen niveau deel kan nemen aan hetzelfde schoolthema. Een thema als Samenleving maakt het mogelijk om kleuters bloemen uit de schooltuin te laten plukken en de boeketjes bij buren rond te brengen. Oudere groepen doen binnen datzelfde thema bijvoorbeeld onderzoek naar politieke keuzes of inrichting van de eigen leefomgeving.”
Zelf je doel stellen
Wat wil ik weten? Hoe stel ik een doel en hoe omschrijf ik mijn taak. Wie neemt welke rol en waar vind ik de informatie die ik nodig heb voor mijn antwoord? “Eigenaarschap noemen we dat, dat de kinderen zelf meebeslissen over hun vraag, hun taak en hun doel. Kinderen kunnen ook zelf kiezen voor een presentatievorm. Zo ontwikkel je talenten én ontdek je elkaars sterke punten.” Presenteren kan via digitale middelen, maar ook door middel van een creatieve verwerking of bijvoorbeeld. een toneelstukje.
Schooltuin, plukken en eten
De schooltuin is iets wat we nog meer willen benutten met eetbare zaken die we ook willen gaan gebruiken voor gerechtjes. Met elkaar iets lekkers maken met producten die we zelf hebben zien groeien en daar dan ook bijvoorbeeld de buren van mee laten genieten. Als school staan we midden in de samenleving en graag zoeken we het contact met de buurt. Interesse gewekt? Wij zijn dagelijks telefonisch of via mail of via de website bereikbaar.