In de Haak

394

Waar collega-boekhouders inmiddels in grote kantoren zitten en personeel onder zich hebben, houdt Michel Haak het bescheiden. Eerst werkte hij nog op de zolder bij zijn ouders, maar inmiddels heeft hij een eigen kantoor gecreëerd in zijn woning in de Fruittuinen. En dat bevalt hem prima zo. “Ik heb ook niet de ambitie om groter te worden”, laat Michel weten. “Enkele voormalige collega’s hebben dat wel. Die zitten nu bijvoorbeeld op Hoorn 80 met zes man personeel. Maar ik heb dat niet.”

Toch wil dat niet zeggen dat hij het daardoor minder druk heeft. Zo werkt hij sinds kort samen met Riek Vriend, die een administratiekantoor aan de Middenweg heeft (in het gebouw van de Rabobank-pinautomaat). “Riek belde mij ergens vorig jaar op, om een praatje te maken”, vertelt Michel. “Toen gaf ze aan dat ze eigenlijk wilde gaan afbouwen met haar werk, vanwege haar leeftijd. En ze vroeg aan mij of ik daarom wat van haar werkzaamheden wilde overnemen.”

Dorpsboekhouders
En dat wilde Michel wel. “Het gaat vooral om haar zakelijke klanten waarvoor ze iemand zocht. Kijk: je hebt zakelijke en particuliere klanten. Particulieren komen één keer per jaar, maar echt je vaste klanten zijn de ondernemers. En voor die laatste groep moet echt administratie gevoerd worden.”
Voor Riek leek het overdragen van haar klanten aan Michel de beste oplossing. “Je kunt natuurlijk tegen je klanten zeggen ‘zoek maar een ander, ik stop’. Maar dit vond ze een betere oplossing. Ze heeft ook klanten waarvoor ze al ruim dertig jaar werkt, dus dan is het ook een beetje raar om zomaar te zeggen dat je ermee kapt. En wij zijn natuurlijk allebei ‘dorpsboekhouders’, dus veel van haar klanten kon ik al. Dat hielp natuurlijk ook mee.”

Eind juni werd de samenwerking een feit en lichtte Riek middels een brief haar klanten in. “Al hadden wij onderling al officieel wat op papier hoor”, zegt Michel. “Maar ze wilde het nog een beetje onder de radar houden. De samenwerking staat nu in ieder geval voor een periode van twee jaar. En dan is het daarna de bedoeling dat ze echt afscheid neemt en ik haar klantenbestand overneem.” Michel is dan ook blij met de samenwerking. “Dit is voor mij een mooie aanvulling inderdaad. Het staat bovendien los van mijn eigen werkzaamheden voor In de Haak.”

Klantenbestand
Zoals gezegd heeft Michel niet de ambitie om heel groot te worden. Dat blijkt ook wel uit zijn reclame- activiteiten. “Voor de Andijker bijvoorbeeld vind ik dit dan nog wel leuk, dat is dan nog plaatselijk. Maar veel groter hoef ik niet. Ik hang dan bijvoorbeeld liever nog een extra reclamebord op bij Sporting Andijk. Dan weet ik ook waar m’n geld naartoe gaat.” Aan Sporting heeft hij bovendien veel te danken. “De fusie van AVV en Asonia tot Sporting Andijk is heel goed geweest voor mijn klantenbestand inderdaad”, zegt Michel tot besluit.