Jip de Vries (10 jaar) zit in groep 6 van de Idenburgschool. Je maakt hem niet blij met een potje voetbal op het schoolplein. Jip heeft hele andere dingen die hem interesseren. Tijdens de pauze loopt en rent Jip zijn vaste route over de mooie mozaïektegels van het plein en de rand langs het hek. “Dan kan ik nadenken.”
Jip leest graag. Het liefst leest hij de krant. “De hele media vind ik heel interessant. Dus de krant, maar ook het journaal kijk ik online bij de NOS en het journaal wil ik ook graag op de radio luisteren.”
In de Andijker
Kort geleden nam er een juf afscheid van de Idenburgschool. Jip was betrokken bij de tekst die in de Andijker werd gepubliceerd. Dat was hoe wij vernamen van zijn passie voor media. Op de redactie vroegen wij ons af of hij misschien wel mijn opvolger zou kunnen zijn. “Dat zou misschien wel kunnen,” vertelt Jip. “Maar ik denk dat ik eigenlijk bij de radio zou willen werken. In de krant staan vind ik wel heel leuk, maar ik wil het verhaal liever vertellen dan opschrijven.” Verder is Jip heel hulpvaardig, vooral als de techniek problemen oplevert op school, staat hij meteen klaar. “Techniek is ook erg interessant, dus dan help ik de juf of een klasgenoot graag. Daar kan ik later ook nog wat mee gaan doen. Keuze genoeg.”
Hoe werkt het?
Dit is de eerste keer dat Jip wordt geïnterviewd voor een krant, een artikel dat echt over hem gaat. Daarom wil hij precies weten hoe dat in zijn werk gaat en wanneer zijn artikel in de krant zal staan. Gelukkig kan ik hem dat haarfijn uitleggen.
Zo vertel ik hem: “Woensdag valt de Andijker overal op de mat, dus de dag ervoor wordt deze gedrukt. Dat betekent dat kopij al op maandag bij de redactie moet zijn zodat zij tijd hebben voor de opmaak en vormgeving. Deze week al in de krant is dus niet haalbaar. Voor de week erna doe ik wel mijn best, maar bij groot belangrijk nieuws zoals die rellen in Parijs bijvoorbeeld, kan een artikel als dit best ook een week opschuiven. Het blijft dus een verrassing wanneer hij precies bij u allen op de mat valt.”
Ochtendritueel
Doordeweeks in de ochtend is er weinig tijd voor een krant. Er moet worden ontbeten en aangekleed en dan is het alweer tijd om naar school te gaan. Voordat hij uit bed gaat vindt Jip vaak tijd om nog even het journaal te luisteren. “Vanmorgen was er bijvoorbeeld iets over de rellen in Parijs en dat is toch wel belangrijk om te weten! Ook het nieuws over het stikstofdebat volg ik goed. Vrienden van mij hebben een boerenbedrijf in Enkhuizen en als je iemand kent die er zo mee te maken heeft, is het extra boeiend.”
Woensdag: biebdag
Niet elke week, maar wel vaak, gaat Jip op woensdag naar de bibliotheek. Daar kiest hij liever voor de nieuwsbladen dan voor ander leesmateriaal. “Hoe het komt of wanneer het is begonnen weet ik niet, maar het nieuws interesseert mij gewoon heel erg.” Jip heeft zelfs een duidelijk voorkeur welke krant hij leest. “Trouw vind ik fijn om te lezen. Daar leggen ze heel veel uit. Dus ze schrijven niet alleen dat er een stikstofprobleem is, ze gaan ook in op mogelijke oplossingen en obstakels. Dat vind ik wel heel goed.”
Zaterdagabonnement
In het weekend is er meer rust in de ochtend en dan kan Jip echt genieten van zijn ontbijtje, met de krant. “Omdat ik doordeweeks weinig tijd heb, heb ik een zaterdagabonnement. Dan heb ik lekker de tijd om alles te lezen.” Naast het Nederlandse nieuws op Radio 1 en in kranten zoals het Reformatorisch Dagblad, volgt hij ook op Duitse zenders ARD/ZDF programma’s zoals ‘ARD-Morgenmagazin’. “Ik blijf gewoon graag goed op de hoogte!”
Nieuws in de klas
Jip heeft het initiatief genomen om met zijn juffen en klasgenoten deel te nemen aan het project ‘Nieuws in de klas’. “We kregen toen twee weken lang het Noord-Hollands Dagblad, het Nederlands Dagblad en de NRC in de klas. Veel kinderen hebben nu een abonnement op de Kidsweek, een krant speciaal voor kinderen. Over het nieuws, maar dan wel echt voor kinderen geschreven. Kortere artikelen, minder lastig taalgebruik en elke donderdag op de mat. Dat heb ik niet, ik lees liever mijn eigen zaterdageditie!”