dinsdag 10 december 2024
spot_img

Kermisborrels en alcoholgebruik onder jongeren aan regels gebonden

Vanaf 13 april van dit jaar is in de gemeente Medemblik een nieuw Evenementenbeleid van kracht. Het college van burgemeester en wethouders heeft nadere eisen gesteld om evenementen in de gemeente in goede banen te leiden. Veelal zijn de regels die de laatste jaren werden toegepast aangescherpt. In het Evenementenbeleid staat onder meer de regelgeving over geluidsnormen, sociale veiligheid en alcoholpreventie beschreven.

Een van de speerpunten van Medemblik is de komende jaren het drankgebruik onder jongeren te beperken. Eén van de maatregelen is om bij de entree van een feesttent of horecagelegenheid een blaastest te laten doen. De alcoholtest is onderdeel van de entreeprocedure en wordt uitgevoerd door medewerkers van Link Preventie.

De regio Westfriesland staat bekend om kermisborrels. Dat geldt ook voor de dorpskernen van de gemeente Medemblik. Kermisborrels worden vaak georganiseerd door particulieren. Dat maakt de toegang voor jongeren laagdrempelig. In een onderzoek naar middelengebruik onder jongeren blijkt dat particuliere kermisborrels steeds vaker leiden tot overmatig drankgebruik. Omdat kermisborrels, hoewel professioneel uitgerust en bevoorraad, gewoon bij mensen thuis plaatsvinden is er amper controle op de leeftijd van de gasten.

Tijdens de kermis in Wognum van 25 tot en met 28 mei wordt als pilot voor het eerst gewerkt met blaastesten. De afdeling Medemblik van Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt de actie in Wognum omdat de horeca door de blaastesten niet ten onrechte worden afgerekend op drankmisbruik dat elders is gebeurd. Na de kermis in Wognum wordt de maatregel geëvalueerd. In onlangs gepubliceerd onderzoek onder middelengebruik onder jongeren komt naar voren dat jongeren de kermissen en kermisborrels als grootste risico voor overmatig drank- en middelengebruik zien.

Het nieuwe Evenementenbeleid van de gemeente is niet gericht op het verbieden van kermisborrels. Wel vindt het gemeentebestuur dat de borrels veilig en verantwoord moeten verlopen. Behalve een blaastest bij horecaondernemingen gaat de gemeente ook strenger toezien op kermisborrels. Kermisborrels waarbij meer dan 75 personen worden verwacht, en dat komt regelmatig voor, moeten voortaan in het bezit zijn van een evenementenvergunning. Bovendien moet een organisator die een vrijwillige bijdrage of een vast bedrag vraagt voor een kermisborrel over een ontheffing van de Drank- en Horecawet beschikken.

Vanaf dit jaar mogen kermisborrels in de gemeente Medemblik niet langer duren dan drie uur. Op vrijdag en zaterdagavond moet het feestje om 23.00 uur afgelopen zijn. Op andere dagen geldt een eindtijd van 22.00 uur.

ADVERTEREN
in de Andijker?

klik hier voor INFO

Meest gelezen laatste 7 dagen