Nico Dekker, op de foto 57 jaar jong, voor een Fokker S-11 waar hij net mee is geland na een vlucht op Texel. Foto’s aangeleverd

Het artikel ‘Ik wil ook wel in de Andijker’ dat wij half januari plaatsten heeft de nodige reacties opgeleverd. Deze keer was het Nico Dekker die reageerde.

Eerst werkte Nico bij de Luchtmacht. Daarna ging hij bij vliegtuigbouwer Fokker aan de slag. Tot 1958 was hij werkzaam op de 600 uurs revisie-lijn van de Gloster Meteor. Daarna -tot 1988- was hij werkzaam als tekenaar-constructeur op het Constructie-bureau, de afdeling Sterkte en Constructie. “Vandaar mijn zeer grote belangstelling voor het meevliegen en ook voor de vliegtuigen (en hun constructie) zelf.”

Luchtmacht-militair
“Als luchtmacht-militair kreeg ik in 1953 een Crew-chief opleiding bij het 311 Squadron op Volkel voor de Thunderjet F84-G. Geweldig voor mij als (ex) Fokker medewerker, vliegtuig-en motormonteur. Ongeveer 18 jaar was ik Member of het Fokker-Four Dèmo team, mee-vliegend met onze ‘Oude’ Fokker S11 trainers (uit de jaren ‘50).“

Gloednieuwe DC–3 Simulator
“In de afgelopen jaren – dan tel ik vanaf 1946 (luchtdoop) tot 2021, heb ik mogen meevliegen met zo’n 41 verschillende luchtvaartuigen. Dat zijn dus 41 vluchten met totaal verschillende toestellen in 75 jaren.” Nico gaat verder: “De 41 luchtvaartuigen waren o.a. de Gövier III (zweef-kist); de Grob 109 A; Cessna-150 /-172 /-180. De Douglas DC-3 (Dakota v/d Kon. Luchtmacht en van de DDA. Ik heb ook het geluk gehad afgelopen jaar om een uitnodiging te ontvangen van het bedrijf MPS Multi Pilot Simulations, om mee te mogen vliegen in hun, de enige in de wereld zijnde, gloednieuwe DC–3 Simulator op de Re. Vliegers stoel. Wat heb ik daarvan mogen genieten.”

Fokkers van diverse types
Nico geeft een opsomming van de vele vliegtuigen en vliegtuigjes waar hij inmiddels mee het luchtruim heeft mogen verkennen ”Ik heb gevlogen in de Douglas DC-4 / DC-6A / DC-7 / DC-8 en de diverse types van Fokker: de Fokkers S-11 / F-27 / F-28/ F-50 / F-70 en de F-100.” Maar de lijst is nog veel langer. Nico weet ze allemaal bij naam: “De Harvard T6 trainer (Klu), Emeraude – 328 (zelfbouw vliegtuig van mijn schoolvriend), De Lockheed Electra, Boeing-737 / -747 / -767, de Airbus A310, Robinson 22/44 Heli, Piaggio P 149 D, Pegasus Q Ultra light, Piper Super Cub: Klu, Saab-340, Beech-18 en de 41e vlucht was de Catalina, de PH-PBY.”

Bijzonder
Bij Fokker maakte Nico op 17 november 1955, een heel bijzondere vlucht die hem echt is bijgebleven. Dat was de vlucht met de Gloster Meteor Mk.-7 (Dual) straaljager (trainer). “Het bijzondere daaraan was dat dit toestel, (de I-1) het proto-type was van de dual Mk.-7. (een omgebouwde Mk.-4) Het was oorspronkelijk het Mk.-4 demo-vliegtuig van de Gloster fabriek zelf. Ik mocht toen meevliegen met de bekende Hr. (Jas) Mol, die toen in-vlieger was bij Fokker.”

Heel iets anders
“Met een Zeppelin boven Rotterdam vliegen heb ik ook nog gedaan. Die ervaring was weer heel anders. Nu begrijpt iedereen inmiddels wel, dat het mijn grote wens is om een keer met de slanke 2-zitter, de Blackshape Primes PH-4P4 te mogen meevliegen op vliegveld Lelystad. Ik hoop, dat deze mijn 43e vlucht mag gaan worden.”

Wens
“Een hele grote wens van mij zou in vervulling kunnen gaan, als iemand die dit leest- op welke wijze dan ook- mijn wens bij de juiste mensen weet te krijgen. De meeste vluchten, die ik heb mogen meemaken waren trainings-en testvluchten. Drie of vier vluchten waren lijnvluchten. Ik kan niet wachten om er weer even uit te vliegen.

Nico ondertekende met de volgende zin: “Hopende, dat U dat voor mij zou kunnen realiseren, teken ik met de hartelijke groeten, Hoogachtend, N. Dekker”