Ingezonden brief van Maria Weeber, coordinator tegen laagvliegroutes in West friesland
Info vanuit het ministerie:
• Voor het vertrekkende verkeer vanuit lelystad airport is wel een verbetering mogelijk. Het is de bedoeling om het deel van de route OUT-10 tussen het vertrekpunt bij Espel (Noordoostpolder) en Oudkarspel zo weinig mogelijk te gebruiken. Dit kan door een verbindingsroute te maken tussen de uitgaande route OUT-12 net oostelijk van het Wieringermeer en Oudkarspel. Voordeel daarvan is dat dit verbindingsstuk in waar vliegtuigen voor de IJsselmeerkust door mogen stijgen vanaf 1.800 meter hoogte. Ieder geval op 2.700 meter hoogte, maar meestal hoger dan dat gevlogen kan worden. Op deze manier wordt vooral de omgeving van Andijk ontlast. (vliegt op 2700 meter boven Andijk)
• Het routegedeelte bij Andijk wordt dan alleen nog gebruikt voor vliegtuigen: richting het noordwesten als het marine oefengebied voor de kust bij Den Helder in gebruik is (ongeveer 120 dagen per jaar); richting het noordwesten en het zuidwesten als het oefengebied van de landmacht bij de afsluitdijk in gebruik is (ongeveer twee weken per jaar).
De hier beschreven aanpassingen in de routes zijn ook gemeld in een brief aan de Tweede Kamer van 25 april. Deze brief heeft een bijlage met een kaart die de verschillende routes verduidelijkt: link. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2018Z07819&did=2018D26594