Dinsdag 13 maart naar Den Haag/ petitie aanbieden.
We zijn blij dat de bouw van Lelystad Airport een jaar is uitgesteld. Ook zei minister Cora van Nieuwenhuizen dat ze het advies van de MER zal opvolgen. (MER is het nieuwe onderzoeksrapport over geluids en milieuoverlast van vliegroutes van Lelystad Airport).
Voor ons in West Friesland is de nieuwe MER niet echt een goede verandering.
Zie de bijgaande kaart over de route en het geluidsoverlast bij Andijk. Het luchtverkeer moet onder het verkeer van Schiphol blijven vliegen over het Ijsselmeer dus ze blijven op FL060. (1800 meter) hoogte. Bij Andijk kan men stijgen en dat geeft 70 decibel aan geluid.
Wanneer het militaire oefengebied (TRA10) niet actief is kunnen de vliegtuigen snel klimmen en zal het hoog boven Andijk overvliegen. Maar 120 dagen per jaar is het TRA10 actief, dus 120 dagen per jaar komt er geluids en milieulast boven Andijk. Het is vertrekkend verkeer naar Groot Brittanie over Andijk. (eerst was het naar IJsland) Dat geeft meer geluidsoverlast dan inkomend verkeer.
We hadden als werkgroep protest aangetekend en gezegd dat het vliegverkeer wel over de afsluitdijk zou kunnen gaan vliegen, of lager dan West Friesland. Dat protest zagen we wel terug in de nieuwe MER. Alleen, we hadden er niet veel aan. Hoger bij de afsluitdijk kan niet, daar zijn ook militaire oefeningen en lager kan ook niet, daar is Schiphol de baas
Dus: We gaan naar de Tweede Kamer in Den Haag: Dinsdag 13 maart. 13.00. Overhandiging petitie aanbieden: stop laagvliegroutes boven West Friesland.
Wie gaat er mee? Opgave bij maria.weeber@me.com
Als we di 13 maart terug zijn in Andijk:
Om 19.00 uur Start er een stille tocht met titel: HET EINDE VAN DE STILTE IN ANDIJK