Foto aangeleverd

De Dorpsraad Andijk heeft vorige week contact gelegd met Geldmaat over het uitblijven van de reparatie, vervanging of een tussenoplossing van de defecte geldautomaat aan de Middenweg 57 – winkelcentrum Beldershof maar afgelopen vrijdag werd daarop gereageerd door Geldmaat: er komt een tussenoplossing! De geldautomaat is sinds 17 augustus defect.

Onderdelen uit andere automaat
De tussenoplossing bestaat uit het repareren van de automaat met onderdelen uit een andere automaat. Geldmaat noemt dat een tussenoplossing omdat er dan ergens anders een probleem ontstaat, maar dat is daar minder urgent dan in Andijk. Voor de bewoners van Andijk maakt dat verder geen verschil, waar het natuurlijk om gaat is dat de automaat het weer gaat doen, zegt een woordvoerder van Geldmaat.

Prognose
“Voor zover de prognose nu is, kan de automaat binnen twee weken weer in gebruik worden genomen. Helaas kan dat niet sneller. Bij het herstellen moeten verschillende leveranciers langskomen (onderdelen vervangen, automaat testen en vullen) en zij moeten hun komst goed op elkaar afstemmen.” Een exacte datum is daarom nog niet te geven maar Geldmaat zal melding geven of de prognose gehaald wordt en wanneer de automaat weer beschikbaar is, zo is dit toegezegd aan de Dorpsraad en aan de redactie.

Mogelijkheden onderzoeken
De Dorpsraad Andijk gaat de komende weken onderzoeken of er andere banken bereid zijn een geldautomaat te plaatsen in Andijk zoals dat voorheen het geval was. “In 2015 dreigde de geldautomaat helemaal uit het dorp te verdwijnen dat wisten we te voorkomen door de ABN AMRO nogmaals op de situatie in ons dorp te wijzen maar nu blijkt dat één zo’n apparaat feitelijk te weinig is wanneer er sprake is van een langdurig defect. We hebben al begrepen van Geldmaat dat het aantal geldautomaten afhankelijk is van hoe vaak het gebruikt wordt en dat wordt op dit moment gezien als dat één automaat voldoende is,” aldus Gerrit van Keulen van de dorpsraad. “Maar wij gaan kijken wat er wel mogelijk is!” Ook gaat de dorpsraad in gesprek met de Andijker ondernemersvereniging.

Onbegrip
Er is veel onbegrip onder de inwoners en winkelbedrijven van Andijk voor deze gang van zaken constateert de dorpsraad. “We worden op straat aangesproken door dorpsgenoten die hun mening uiten over deze situatie, en dat geldt ook voor Andijkers op social media. Heel begrijpelijk overigens! Vooral de slechte communicatie is velen een doorn in het oog. En wat ook veel onbegrip opwekt is dat er kennelijk geen adequaat systeem is dat snel wordt toegepast bij een gecompliceerd defect als bij ‘onze’ automaat. Dat men nu onderdelen uit een andere automaat moeten halen geeft te denken.”