De tafeltennistafel was een geschenk toen Dick (l) en Sjaak 25 jaar in dienst waren. Tekst en foto’s Andijker/OdB

Een school met twee meesters is tegenwoordig al bijzonder. Dat die meesters beiden hun 40 jarig jubileum in het onderwijs mogen vieren, in hetzelfde schooljaar is helemaal iets unieks. Reden om ze eens aan de tand te voelen over al die jaren ‘werken met kinderen’ en wat er nu zo leuk aan is.

Sjaak Dudink (bijna 65) en Dick Verdonschot (61) werken samen op RKBS de Bangert. Meester Sjaak werkt in de kleutergroep en meester Dick heeft dit jaar groep 7 onder zijn hoede. Voor Sjaak is dit het laatste schooljaar, hierna gaat hij genieten van zijn pensioen. Dick mag nog even, die komt na de zomervakantie weer terug op school.

Werken op school
Sjaak werkte eerst in de technische hoek Mts energie en elektronica o.a. bij van der Laan elektrotechniek.Op vrijdagavond actief bij de RingelingClub Onderdijk. Daar bedacht hij zich dat hij ‘wel iets met kinderen’ wilde doen. Hij werkte nog een tijdje in een ziekenhuis en een paar weken op het land om wat geld te verdienen. Opeens kreeg hij bericht dat hij hier op school kon komen werken en meteen kon beginnen. “Dat kan niet, de irissen moeten er nog uit!” riep ik enigszins verschrikt. “Een week later stond ik voor de klas.”

Schooltje spelen
Dick wist al jong dat hij in het onderwijs wilde. “Als kleuter zag ik hoeveel lekkers de zuster getrakteerd kreeg bij verjaardagen, dat gaf voor mij de doorslag. Ik wilde zuster worden!” Hij vervolgt: ”Dat kon natuurlijk niet, dan moest ik meester worden en dat klonk best zwaar. Toch, als wij schooltje speelden, nam ik altijd de rol van meester op mij. Het was voor mij jong duidelijk, dat dit was wat ik wilde.”

Lastige veranderingen
In de afgelopen 40 jaar hebben beide meesters de nodige dingen zien veranderen. Sommige veranderingen waren leuk, andere een beetje lastiger. Het gevoel hebben dat er heel veel moet en dat het werk nooit klaar is, wordt als één van de lastigere dingen genoemd. “Vroeger- er wordt meteen gelachen- hadden we de PPG op vrijdagmiddag om 16 uur. Het werk was dan gedaan, even ontspannen met alle collega’s, met een drankje. Even praten over andere dingen. Nu heeft iedereen het druk, een snelle kop koffie om half 4 en daarna gaat iedereen weer terug het lokaal in, want het werk moet af.”

Nieuwe dingen
De uitvinding van het digibord is juist één van de mooie nieuwe dingen. Dick: “Ik weet het nog goed. Hadden we één digibord in de hele school en dat moest van de directie dan in mijn lokaal hangen. Nou, hang daar maar aan de zijkant dacht ik. Afscheid nemen van mijn zwarte krijtbord, daar zag ik nog even niks in. Maar dat is nu wel anders!” Sjaak vult aan: “De hele wereld digitaliseert en zelfs bij de kleuters zijn we al bezig met spelenderwijs programmeren. Als meester leer je gewoon met ze mee. Nieuwe dingen zijn soms even wennen, maar het digibord mag zeker blijven.”

Leuke zaken
Het mooiste van dit werk? Daar hoeven ze niet lang over na te denken. “We boffen enorm met het team hier op school. We zijn er voor elkaar, we helpen elkaar, we kunnen echt op elkaar bouwen. Je kent elkaars sterke punten en daarbij mogen we elkaars hulp graag inroepen. Samen sterk. We willen het hardop gezegd hebben: we hebben gewoon een geweldig team!”