Vervoersarmoede, zult u denken wat is dat? En wat kan een Westfries kamerlid daaraan doen? Ziekenhuizen, scholen, supermarkten en werk zijn veel slechter bereikbaar dan pakweg 10 jaar terug. Dupe hiervan zijn de praktisch opgeleiden, oudere plattelanders en bewoners aan de randen van de stad. Dat stelt het Planbureau van de leefomgeving (PBL) in nieuw onderzoek naar vervoersarmoede. Dit was het “haakje” dat ik zocht om vragen te kunnen stellen aan de verantwoordelijke minister over een probleem dat ik de afgelopen jaren heb zien ontstaan. Directe aanleiding waren artikelen in het NHD en De Telegraaf over het verdwijnen van OV-voorzieningen in Noord-Holland. Maar ook geluiden uit mijn omgeving over het schrappen van de bushalte bij het gemeentehuis. Hieronder enkele vragen die ik stelde aan de minister: kunt u een inschatting maken van de gevolgen van het verdwijnen van OV-voorzieningen in combinatie met de stijgende kosten van OV voor de inwoners van plattelandsgemeenten? Bent u het met de fractie van de BBB eens dat ook de inwoners van de plattelandsregio’s recht hebben op een volwaardig en betaalbaar alternatief voor de auto? Wie controleert de provincie? Ook in Westfriesland speelt dit probleem. In Andijk (het één na langste dorp van NH) stopt de bus niet meer in het centrum maar op de Hoekweg. Dat betekent dat mensen tot 6 kilometer moeten lopen om de bushalte te bereiken. Voor ouderen die vooral in het centrum van Andijk wonen is dat 3 kilometer. Vindt u dat acceptabel? (graag een toelichting) Elke Vlaming heeft recht op een bushalte op maximaal 800 meter van zijn voordeur. Is het mogelijk in Nederland een dergelijke afspraak te maken? Zo nee waarom niet? Welke mogelijkheden ziet u wel? Vervoersarmoede stopt niet bij de grenzen van onze gemeente. Dit probleem verdient landelijke aandacht, ik ben benieuwd naar de antwoorden van de minister!
Andrea van Langen,
Senator BBB
Linkedin.com/in/andreavanlangen