Weinig feiten, veel aannames en giswerk, dat is het beeld dat blijft na afloop van de informatieavond die de fractie van Progressief West-Friesland (PWF) in Cultura belegde, woensdag j.l. 7 februari. Ruim 90 dorpsbewoners gaven acte de présence. Achter de sprekerstafel: Maria Weeber en Simon Zeilemaker namens PWF en Matthijs van der Horst, verbonden aan het Regio-orgaan West-Friesland, het samenwerkingsorgaan van de zeven gemeenten.
Er staat nog weinig vast, dus vragen te over over de mogelijke geluidsoverlast die de toename van het vliegverkeer vanaf Lelystad Airport met zich brengt voor de bewoners van West-Friesland. Evenzogoed wil minister Cora van Nieuwenhuizen, van Infrastructuur en Waterstaat dat het vliegveld op 1 april 2019 open gaat voor vakantievluchten. De verwarring in onze regio is te wijten aan het feit dat tot voor kort het ministerie er van uitging dat inspraak en overleg met betrokken gemeenten en hun bewoners slechts betrekking heeft op de besluitvorming rond de oostelijke en zuidelijke aanvlieg- en vertrekroutes. Aangenomen werd dat op de westelijke vertrekroute – die over West- Friesland gaat lopen – geen sprake zal zijn van geluidsoverlast. Daarvoor zouden de opstijgende vliegtuigen zich al op te grote hoogten bevinden.
De feiten
Echter, vliegtuigen zullen regelmatig op 1800 meter hoogte bij Enkhuizen het luchtruim boven onze regio binnenkomen. Op dat moment dient de piloot flink gas te geven om te klimmen naar een hoogte boven de aanvliegroutes van Schiphol. Deze liggen rond de 4500 meter. Vraag is dus waar in West-Friesland die hoogte bereikt moet zijn. Oftewel: hoe sterk de stijging, dus hoe luid en hoe lang het daarmee gepaarde motorlawaai te horen zal zijn.
Gelukkig is daarvan niet elke dag sprake. Zoveel is wel duidelijk. In eerste instantie is er een route beschikbaar over Ijssel- en Wieringermeer, zo tussen Middenmeer en Wieringerwerf door. Dus over dunner bevolkt gebied. Maar deze route kan slechts 245 dagen per jaar gebruikt worden. Defensie, c.q. de luchtmacht claimt 120 dagen voor oefenvluchten, ook met laagvliegen, boven dit deel van het IJsselmeer. Die dagen zal de route dus lopen over West-Friesland. De huidige route, – als men de beschikbare kaartjes mag geloven – loopt precies tussen Dijkweg en Kleingouw in. En zo verder over Onderdijk en Abbekerk. Tenslotte is het een feit dat vluchten slechts plaats mogen vinden tussen 06.00 uur en 23.00 uur.
De aannames en het giswerk
Over de claim van de luchtmacht valt weinig meer te zeggen, dan dat van die kant elke dag van het jaar het luchtruim voor oefeningen opgeëist kan worden. Dus geen overlast gevende vluchten tijdens 120 dagen in herfst en winter, als we toch allemaal binnen zitten!
Hoeveel vluchten kunnen we nu per dag verwachten? Nogmaals: het gaat boven ons dorp alleen om opstijgende vliegtuigen op weg naar IJsland en bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk. Dan zou het vooralsnog gaan om vier tot zes vluchten per dag. Andere bronnen spreken van één vlucht per anderhalf uur. En ook hier volgde nog een nuancering. Dat de vliegtuigen het West-Friese luchtruim op 1800 meter binnenkomen, is te wijten aan de veiligheidseisen, die verband houden met het binnenkomende vliegverkeer uit het oosten. Is er op het moment van opstijgen geen sprake van een vliegtuig dat uit het oosten nadert, dan kan de klim naar 4500 meter al meteen boven het IJsselmeer worden ingezet. En vliegt men dus op veel hogere hoogte boven onze regio. Lijkt dit allemaal op het eerste gezicht nog mee te vallen, velen slaat toch de schrik om het hart bij berichten over 45.000 en zelfs 60.000 starts per jaar vanaf Lelystad Airport. Wat houdt dat dan voor onze dorpen in?
Herverdeling luchtruim na 2023
Matthijs van der Horst deelde én nuanceerde de zorgen die onder de aanwezigen leven. Maar, zo zei hij, van veel groter belang is wat er gaat gebeuren bij de herverdeling van het luchtruim over de vele aanvlieg- en vertrekroutes van Schiphol en Lelystad? En daaraan verbonden de plannen voor doorgroei van Lelystad. Investeringen ziet men ook graag rendabel worden. De gemeente Lelystad maakt zich heel sterk voor de groei in werkgelegenheid die de luchthaven voor de relatief armlastige stad betekent. Het is dus vooral zaak dat de regio een krachtig, eensgezind, goed onderbouwd standpunt inneemt tegen die tijd. De huidige, tot nu toe halfslachtige inspraakronde is natuurlijk een goede gelegenheid om veel kennis op te doen en met bewoners uit te wisselen.
Actiebereidheid gepeild
Na de pauze nam Maria Weeber het voortouw bij het inventariseren van de bereidheid onder de aanwezingen om in actie te komen, en welke acties zoal richting regering, Tweede Kamer en Provinciale Staten zinvol kunnen zijn.
Info: Maria Weeber, maria.weeber@me.com, (0229) 57 22 58; Simon Zeilemaker: s.zeilemaker@gmail.com