Na het succes van de afgelopen jaren is het dit jaar alweer tijd voor de zevende editie van de Dutch Lily Days. De Jong Lelies organiseert dit evenement met 13 gerenommeerde exporteurs en veredelaars uit de leliesector. Van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 juni zetten zij de deuren open voor relaties uit binnen- en buitenland. Dit geeft bezoekers de gelegenheid om in enkele dagen tijd een compleet beeld van de Nederlandse lelie-industrie te krijgen en zo’n 100 nieuwe variëteiten te bewonderen.
Belangrijk exportproduct
De bloembollensector heeft haar wortels in Nederland met een marktaandeel van ± 60% van de wereldproductie in bloembollen, terwijl de Nederlandse handelsbedrijven 85% van de wereldhandel voor hun rekening nemen. Het aansprekende assortiment en de diepgaande kennis van bloembollen en bolbloemen heeft Nederland een voorsprong gegeven, die moeilijk in te halen is door andere landen. De exportwaarde van de sector bedraagt ± 600 mln. euro, waarvan ruim 55% naar landen buiten de Europese Unie wordt verstuurd. Naar schatting 250 miljoen daarvan komt voor rekening van de leliesector.
Lelieareaal
Het lelie-areaal is de laatste jaren toegenomen. Veredelaars steken nog meer energie in de verbreding van het assortiment. De sterke positie van de lelieteelt is terug te zien in de toenemende belangstelling voor de Dutch Lily Days in binnen- en buitenland.
Groot succes
Tijdens deze dagen showt De Jong Lelies het volledige aanbod vanuit het eigen veredelingsprogramma. Klanten komen vanuit de hele wereld over naar Andijk om de laatste ontwikkelingen te bekijken. Voor de Jong Lelies is dit tevens een goede graadmeter om te bepalen of soorten voldoen aan de wensen van de klant. Het is daarmee een belangrijk en succesvol evenement voor het bedrijf en de gehele lelie-industrie.